Bewegen is belangrijk. Dat horen we regelmatig. Naast dat het goed is voor je gezondheid en dat je je energie en emoties erdoor kwijt kunt, heeft het nog een andere belangrijke functie. Het is namelijk ook heel goed voor de hersenontwikkeling. Tijdens bewegen, zoals spelen en sporten, worden er verbindingen gemaakt in de hersenen die kinderen nodig hebben voor later. Je hebt bijvoorbeeld evenwicht nodig om te leren schrijven. Daarnaast leren kinderen onder andere uitdagingen aangaan, problemen op te lossen en letterlijk de wereld te ontdekken.
Binnen de kinderopvang heeft groepsdynamiek een grote invloed op de motorische ontwikkeling. Kinderen worden de hele dag bewust en onbewust uitgedaagd door elkaar. Imitatiegedrag en natuurlijke nieuwsgierigheid spelen hierin een grote rol. Baby’s die nog niet kunnen omrollen, horen de dreumesen spelen. Soms lopen of kruipen de dreumesen langs. Zodra de dreumesen uit hun gezichtsveld zijn, worden ze onbewust geprikkeld om ervoor te zorgen dat ze kunnen zien wat er allemaal gebeurt.
Een ander voorbeeld van beweging is het leren naar de wc gaan van dreumesen. Dreumesen die net naar de peutergroep gaan en de oudere peuters naar de wc zien gaan, vinden dit reuze interessant en willen dit vaak ook snel zelf proberen.
Nog een voorbeeld: kleuters die net naar de bso gaan en de oudere kinderen ingewikkelde bouwwerken zien maken van K’nex of mooie creaties zien maken met de kleine strijkkralen, worden uitgedaagd om iets te gaan doen wat meer vraagt van hun concentratie en fijne motoriek.
Vanaf ongeveer 8 jaar worden kinderen nog zelfstandiger en richten ze zich nog meer op elkaar. Ze worden competitiever en dagen elkaar daarmee uit. Veelal worden bouwen en knutselen verruild voor kletsen en sporten. Daarmee is er een duidelijk verschil zichtbaar tussen jonge en wat oudere kinderen. Kinderen van alle leeftijden blijven door de groepsdynamiek geboeid en gestimuleerd om in beweging te blijven.
Door de huidige omstandigheden omtrent het corona virus kunnen de meeste kinderen niet naar de opvang en/of school. Hierdoor is het elkaar bewust en onbewust uitdagen in de motorische ontwikkeling iets wat meer creativiteit van ons vraagt. De kinderen kunnen ook niet zomaar bij vriendjes of vriendinnetjes spelen, of naar een drukke speeltuin. Gelukkig zijn er zeker in deze tijd nog genoeg mogelijkheden te vinden om elkaar toch op te zoeken en elkaar bewust of onbewust uit te dagen.
Doe je inspiratie op door sociale media. Wij delen tips Spelend Ontwikkelen en inspiratiefilmpjes van onze buurtsportcoaches op BinkTube. Ook gaan er challenges rond op Facebook en Instagram. De oudere kinderen vinden het misschien juist heel leuk om zelf een challenge te verzinnen. Daarnaast kunnen ze videobellen en filmpjes naar elkaar sturen.
Deze inspiratie online is ook voor baby’s interessant. Baby’s vinden het ook reuze interessant om andere kinderen te zien, ook als het op een schermpje is. Ze proberen naar de andere kinderen toe te gaan en ze aan te raken.