Het gaat niet om lange verslagen, maar om kort, persoonlijk contact. Even samen praten over het kind, naar elkaar luisteren en afstemmen tussen thuis en opvang helpt om te begrijpen wat er speelt en hoe het kind zich ontwikkelt.
Bij betekenisvolle overdracht gaat het niet alleen om wat een kind heeft gegeten of hoe lang het heeft geslapen. Het gaat over hoe een kind zich voelt, wat het heeft meegemaakt en wat het vandaag een beetje verder heeft laten groeien.
Het zijn korte momenten die samen een beeld geven van hoe het kind groeit, met aandacht voor gevoelens, ontdekkingen en kleine stapjes in de ontwikkeling.
Tijdens het spelen kan een kind bijvoorbeeld een toren van blokken bouwen die helemaal recht blijft staan. Een pedagogisch professional merkt dat op en deelt het later misschien met de ouders:
Emma bouwde vandaag een toren van tien blokken en was er helemaal trots op. Ze liet het meteen aan haar vriendjes zien. Thuis kan ze er misschien nog mee verder bouwen.
Maar betekenisvolle overdracht werkt ook andersom: ouders brengen vaak waardevolle inzichten mee die helpen om een kind beter te begrijpen.
Luca is helemaal gefascineerd door brandweerauto’s sinds we bij een open dag van de brandweer zijn geweest. Maar sindsdien schrikt hij ook van harde sirenes of andere alarmgeluiden.
De pedagogisch professional kan inspelen op Luca’s interesse met passend spelmateriaal of een brandweerthema in de groep. Tegelijkertijd kan er met meer rust en aandacht gereageerd worden bij harde geluiden, zodat Luca zich veilig voelt. Zo kunnen geluiden in de omgeving besproken worden op een manier die vertrouwen geeft.
Dit voorbeeld laat mooi zien dat betekenisvolle overdracht niet alleen over ontwikkeling gaat, maar ook over welzijn en de belevingswereld van het kind. Het zijn juist deze kleine stukjes informatie, van beide kanten, die samen helpen om een kind echt te begrijpen.
Betekenisvolle overdracht is een klein moment met een grote waarde. Het gaat om aandacht, verbinding en het samenleggen van puzzelstukjes die zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving voor het kind.