Overslaan en naar de inhoud gaan
pm er glijbaan

Veelgestelde vragen

Administratie en facturatie

Hoe kan ik een extra dag of ruildag aanvragen?

Een incidentele extra opvangdag of ruildag kun je aanvragen via het ouderportaal. Bij de FAQ’s van kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang lees je daar meer over. Een incidentele extra dag of ruildag wordt door de vestiging beoordeeld.

Moet ik bij afwezigheid van mijn kind doorbetalen?

Ja, ook bij afwezigheid door bijvoorbeeld ziekte of vakantie loopt de maandelijkse betaling van de kosten gewoon door.

Wel vragen wij je om de vestiging door te geven dat je kind niet komt. Er bestaat geen recht op het ruilen van dagen.

Valt de kinderopvang van Bink binnen de Wet kinderopvang?

Ja, al onze vestigingen vallen onder de Wet kinderopvang.

Deze wet geldt voor alle in het Landelijk Register Kinderopvang geregistreerde kinderopvang: (internationale) dagopvang voor kinderen van 0 – 4 jaar, (verlengde) peuteropvang voor kinderen van 2 – 4 jaar, en voorschoolse en buitenschoolse opvang (inclusief vakantieopvang) voor kinderen van 4 – 13 jaar.

Hoe kan ik een structurele wijziging van opvangdagen aanvragen?

Via het ouderportaal kun je een structurele wijziging van opvangdagen aanvragen. Hierbij kun je aangeven of je opvangdagen wilt wisselen of wilt uitbreiden. Op basis van beschikbaarheid kijken we of we je aanvraag kunnen goedkeuren. Bij geen beschikbaarheid plaatsen we je opvangwens op de inschrijflijst. Hier ontvang je dan per e-mail een bevestiging van.

• Ga naar het ouderportaal en dan naar de pagina 'Account'. 
• Klik vervolgens op 'Structurele aanvragen', je ziet dan een overzicht van je structurele aanvragen. 
• Door op de plus-knop rechts bovenin te klikken, kun je een nieuwe aanvraag doen. 

Moet ik betalen voor sluitingsdagen en feestdagen en kan ik deze dagen ook ruilen?

Je betaalt niet voor onze sluitingsdagen, omdat we op deze dagen geen personeelskosten maken. Onze personeelskosten bepalen overigens voor 70% onze tarieven.

Je betaalt wel voor de feestdagen. Op deze dagen lopen de personeelskosten namelijk gewoon door. Zouden wij deze dagen niet in rekening brengen, dan moeten de kosten worden verdeeld over minder dagen per jaar, waardoor de uurprijs hoger wordt.

Verder is het goed om te weten dat we het tarief per jaar delen door 12 maanden, zodat we elke maand hetzelfde maandbedrag factureren en ook hetzelfde aantal opvanguren. We werken dus met gemiddelde opvanguren per maand. Vraag je kinderopvangtoeslag aan, kun je dus voor een heel jaar hetzelfde aantal uren doorgeven aan de Belastingdienst. Dat is wel zo eenvoudig en vaak voordeliger voor jou als ouder.

Het is niet mogelijk om sluitings- en feestdagen te ruilen. Sluitingsdagen worden niet in rekening gebracht, dus kunnen ook niet geruild worden. Voor feestdagen geldt dat we deze dagen niet als ruildag kunnen aanbieden, omdat wij niet over voldoende open plaatsen beschikken. De GGD staat namelijk niet toe dat wij meer kinderen dan de toegestane groepsgrootte opvangen.

Zijn alle vestigingen van Bink geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang?

Ja, alle vestigingen van Bink zijn geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).

Ouders kunnen alleen in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag als ze gebruikmaken van kinderopvang die in het LRK is opgenomen. Op www.landelijkregisterkinderopvang.nl vind je meer informatie. Het registratienummer van jouw vestiging staat op onze website bij de vestiging van je kind.

Mijn ene kind heeft in 2024 een ander bso-tarief voor 5 gelijke schooldagen dan mijn andere kind. Hoe kan dat?

Het tarief voor de vijf gelijke schooldagen is per 1 januari 2024 gelijkgetrokken met het uurtarief van de korte middag, d.w.z. de maandag, dinsdag en donderdag. Voor kinderen die vóór 1 januari 2024 bij Bink gestart zijn, doen we dit in twee jaar. Daardoor kan het dus zijn dat je voor het ene kind een ander tarief betaalt dan voor het andere.

Het tarief voor de vijf gelijke schooldagen is ingevoerd op het moment dat de eerste scholen startten met vijf gelijke schooldagen. De verwachting was dat de opvang op woensdag- en vrijdagmiddag hierdoor zou toenemen. In de praktijk zien we dat dit niet het geval is; de meeste ouders hebben opvang nodig op maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag. Het tarief voor de vijf gelijke schooldagen is daardoor niet kostendekkend. Om die reden is besloten het tarief van de vijf gelijke schooldagen gelijk te trekken met het uurtarief van de korte middag.

Wat zijn jullie sluitingsdagen in Hilversum?

Al onze vestigingen in Hilversum en het hoofdkantoor zijn gesloten op nationale feestdagen. De peuterspeelzalen zijn ook dicht tijdens de schoolvakanties. Kinderdagverblijven en bso's zijn wel open in de schoolvakanties.

In 2024 zijn onze vestigingen op de volgende feestdagen gesloten:

  • Nieuwjaarsdag - maandag 1 januari 
  • Tweede paasdag - maandag 1 april
  • Hemelvaartsdag - donderdag 9 mei 
  • Tweede pinksterdag - maandag 20 mei 
  • Eerste en tweede kerstdag, woensdag 25 en donderdag 26 december

Daarnaast zijn onze kinderdagverblijven en bso's op de volgende dagen gesloten:

  • Dag na Hemelvaartsdag, vrijdag 10 mei zijn alle kinderdagverblijven gesloten. Let op: een bso kan ervoor kiezen om aan te sluiten bij een studiedag van school. In dat geval hoor je via de vestiging op welke datum de bso gesloten is. Is dit niet aan de orde, dan geldt 10 mei als sluitingsdag.  
  • Tijdens de kerstvakantie op maandag 23, dinsdag 24 en vrijdag 27 december
  • In 2024 wordt er een studiedag voor de medewerkers van onze kinderdagverblijven en bso's georganiseerd, je hoort van je vestigingsmanager op welke datum jouw vestiging gesloten is (30 mei óf 13 juni).
Wat zijn jullie sluitingsdagen in Soest / Soesterberg / Huis ter Heide?

Al onze vestigingen en het hoofdkantoor zijn in 2024 gesloten op nationale feestdagen. De peuterspeelzalen zijn ook dicht in de schoolvakanties. Kinderdagverblijven en bso's zijn wel open in de schoolvakanties.

  • Nieuwjaarsdag, maandag 1 januari
  • Tweede paasdag, maandag 1 april
  • Hemelvaartsdag, donderdag 9 mei
  • Tweede pinksterdag, maandag 20 mei
  • Eerste en tweede kerstdag, woensdag 25 en donderdag 26 december

Extra sluitingsdag 2024 (kdv en bso)

In 2024 wordt er een studiedag voor de medewerkers van onze kinderdagverblijven en bso's georganiseerd op woensdag 5 juni.

Kan ik de overeenkomst herroepen?

Ja, na de datum van het ondertekenen van de overeenkomst heb je 14 dagen bedenktijd en mag je de overeenkomst zonder opgaaf van redenen en per direct herroepen.

Dit kun je doen door een mail te sturen naar planning@binkkinderopvang.nl. Wanneer de overeenkomst binnen 14 dagen na ondertekenen start, geldt het herroepingsrecht niet. In dat geval gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Kan ik mijn overeenkomst nog annuleren voordat de plaatingsdatum is ingegaan?

Dat kan. De hoogte van de annuleringskosten die Bink in rekening brengt, is afhankelijk van de datum van annuleren. Voor elke opvangsoort gelden verschillende annuleringskosten. Het overzicht van annuleringskosten krijg je toegestuurd met de plaatsingsovereenkomst.

Wat zijn de tarieven van Bink?

Wij hanteren voor onze opvang verschillende tarieven. Alle informatie is te vinden op onze website. Op de website van de Belastingdienst kun je eenvoudig zelf een proefberekening maken.

Bekijk hier ons tarievenoverzicht.

Hoe kan ik mijn overeenkomst met Bink opzeggen?

Wil je je overeenkomst met Bink (gedeeltelijk) opzeggen, dan regel je dit eenvoudig via het ouderportaal. Houd rekening met een maand opzegtermijn. De opzegging is pas geldig als je een bevestiging van de opzegging hebt ontvangen.

  • Ga naar het ouderportaal en dan naar de pagina 'Account'. 
  • Klik vervolgens op 'Contracten', je ziet dan op het tweede tabblad de actieve contracten. 
  • Je kunt een actief contract opzeggen. Klik op de button 'contract annuleren’.
Hoe betaal ik de maandelijkse kosten voor kinderopvang?

Betaling vindt plaats via automatische incasso. Bink incasseert maandelijks op de 28ste voorafgaand aan de betreffende opvangmaand het verschuldigde bedrag van je rekening.

Het factuurbedrag dient voor de 1e van de betreffende opvangmaand voldaan te zijn. Je ontvangt van ons maandelijks per e-mail of per post een factuur. Jaarlijks in februari ontvang je een jaaropgave.

De Belastingdienst keert de kinderopvangtoeslag op de 20e van de maand uit voor de daaropvolgende maand. 

Ouders die beiden werken komen in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. In de volgende situaties kun je ook kinderopvangtoeslag krijgen als je niet werkt:

  • je bent jonger dan 18, je krijgt bijstand en volgt een opleiding;
  • je volgt een traject naar werk en je hebt geen uitkering of werkgever;
  • je volgt verplicht een inburgeringscursus bij een gecertificeerde instelling;
  • je volgt een traject naar werk;
  • je bent student.

Kijk voor meer info op www.toeslagen.nl of www.belastingdienst.nl.

Heeft Bink een opzegtermijn?

Ja, de opzegtermijn is een maand. Je kunt een plaats op het kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of de bso opzeggen op iedere werkdag van de maand.

Kom ik in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang als ik onbetaald werk verricht?

Je komt alleen in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang als je zonder vergoeding meewerkt in de zaak van je partner.

De Belastingdienst verstaat onder werk namelijk dat je:

  • in dienst bent bij een werkgever;
  • zonder vergoeding meewerkt in de zaak van je partner;
  • winst uit onderneming hebt;
  • inkomsten uit andere werkzaamheden hebt, bijvoorbeeld als freelancer of artiest;
  • een re-integratietraject volgt via je werkgever.

Aanmelden en plaatsing

Wanneer hoor ik of er plek is voor mijn kind?

Zodra wij een plaats hebben voor je kind, laten we je dat meteen weten. Voor het kinderdagverblijf en de bso streven we ernaar je uiterlijk zes maanden voor de gevraagde opvangdatum te informeren, voor de peuterspeelzaal uiterlijk drie maanden. Hoor je niets, dan betekent dat dat we (nog) geen plaats hebben.

 

Hoe kan ik mijn kind aanmelden?

Voor het aanmelden bij een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of buitenschoolse opvang kun je gebruikmaken van ons inschrijfformulier of contact opnemen met onze klantadviseurs via 035 683 44 99 (tussen 9.00 en 16.00 uur). Zij kunnen direct bekijken welke plaatsen beschikbaar zijn en of dit overeenkomt met jouw wensen. 

Is er een minimum aantal dagen dat mijn kind naar de opvang moet komen?

Op onze kinderdagverblijven zien wij kinderen graag minimaal twee dagen per week, zodat je kind goed gewend raakt aan het ritme op een kinderdagverblijf.

Op onze peuterspeelzalen zijn kinderen twee of vier dagdelen per week welkom: kinderen mét een VE-indicatie komen vier dagdelen per week, kinderen die geen VE-indicatie hebben twee dagdelen. 

Voor onze buitenschoolse opvang geldt een minimale afname van één dag per week.

De minimale plaatsingsperiode is drie maanden.

Is er een inschrijflijst?

Dit verschilt per vestiging en soms per groep. Om teleurstellingen te voorkomen, is het belangrijk dat je je kind zo snel mogelijk inschrijft. Je kunt doen via het inschrijfformulier, of door te bellen met klantadvies: 035 683 44 99 (tussen 9.00 en 16.00 uur). Op sommige vestigingen hebben wij direct plek, bekijk daarvoor deze pagina.

Als ik vroeg inschrijf, is er dan altijd meteen plaats voor mijn kind?

Dat kan verschillen per vestiging. Onze medewerkers van klantadvies informeren je over de opvangmogelijkheden op de vestiging van jouw keuze. Benieuwd op welke vestiging direct plek is? Bekijk deze pagina.

Is er een minimale plaatsingsduur?

Bink kent een minimale plaatsingsduur van 3 maanden. Deze minimale plaatsingsduur geldt ook als je kind verhuist van de ene vestiging naar de andere.

Ik sta op de inschrijflijst voor een plek op de opvang. Wanneer nemen jullie contact met mij op?

Veel ouders willen weten waar ze aan toe zijn en bellen ons met deze vraag. Helaas kunnen we hier geen uitspraken over doen.

We nemen contact met je op zodra er plek is voor je kind. Mocht de situatie zich voordoen dat je geen plek meer wilt op de inschrijflijst, dan horen we dat natuurlijk graag.

Een andere ouder heeft zich later aangemeld, maar heeft eerder opvang voor zijn/haar kind. Hoe kan dat?

Het woord inschrijflijst wekt de indruk dat mensen, net als bij de bakker, in volgorde van binnenkomst geholpen worden. Jammer genoeg kan kinderopvang niet op die manier gepland worden. Er spelen allerlei factoren een rol. Denk aan wet- en regelgeving, maatschappelijke indicatie, leeftijdsindeling van de groep, de beschikbare dagen en of het een broertje of zusje is. De plek op de inschrijflijst zegt dus niet zoveel over de wachtperiode.

We nemen contact met je op zodra er plek op de opvang is voor je kind. Helaas is het niet mogelijk om aan te geven wanneer dat precies is. Het heeft geen zin om ons te bellen of mailen over de status van de inschrijflijst. Mocht de situatie zich voordoen dat je geen plek meer wilt op de inschrijflijst, dan horen we dat natuurlijk graag.

Ik heb voor drie dagen opvang aangevraagd, maar ik zou ook al geholpen zijn met één dag op de korte termijn. Is dat mogelijk?

Door het personeelstekort in de kinderopvang is de wachttijd voor opvang flink toegenomen. We snappen heel goed dat dit frustrerend is voor ouders. Waar mogelijk doen we ons best om ouders tegemoet te komen. Mocht er deels plek zijn op de dagen dat je opvang hebt aangevraagd, of plek op andere dagen, dan laten we dit ook aan je weten.

Krijg ik voorrang op de inschrijflijst, omdat ik al gebruikmaak van andere opvang binnen Bink?

Ja, kinderen die doorstromen vanuit onze kinderdagverblijven en peuterspeelzalen hebben voorrang op nieuwe kinderen.

Maar je bent niet automatisch verzekerd van een plek. Er spelen namelijk meer factoren een rol. Zoals de beschikbare dagen of een maatschappelijke indicatie.

Krijg ik voorrang op de inschrijflijst, omdat mijn oudste kind al op de opvang zit?

Ja, we hebben een voorrangsregeling voor broertjes en zusjes.

Maar broertjes of zusjes zijn niet verzekerd van een plek. Er spelen namelijk meer factoren een rol, zoals de leeftijd van een kind, de beschikbare dagen of een maatschappelijke indicatie.

We nemen contact met je op zodra er plek is voor je kind. Mocht de situatie zich voordoen dat je geen plek meer wilt op de wachtlijst, dan horen we dat natuurlijk graag.

Jaamo ouderportaal

Extra hulp nodig bij Jaamo?

Staat je antwoord niet in de Jaamo handleiding of heb je een andere vraag/extra hulp nodig? Neem dan contact met ons op via: jaamovragen@binkkinderopvang.nl.

Handleiding Jaamo

In de handleiding vind je alle antwoorden op je vragen. Kom je er toch niet uit? Neem dan contact op met onze klantadviseurs.

Lees de handleiding.

Kinderdagverblijf

Wanneer kan ik mijn kind inschrijven voor het kinderdagverblijf?

Je kunt je kind inschrijven voor het kinderdagverblijf zodra de verwachte geboortedatum bekend is. Onze medewerkers van klantadvies nemen contact met je op om de mogelijkheden voor je kind te bespreken. 

Wanneer hoor ik of er plek is voor mijn kind?

Zodra wij een plaats hebben voor je kind, laten we je dat meteen weten. Voor het kinderdagverblijf streven we ernaar je uiterlijk zes maanden voor de gevraagde opvangdatum te informeren. Hoor je niets, dan betekent dat dat we (nog) geen plaats hebben.

Wat is jullie voedingsbeleid?

We ontwikkelen doorlopend onze pedagogische kwaliteit en hebben daarom in 2020 ons pedagogisch beleid herzien. Als logisch gevolg hebben wij ook ons voedingsbeleid aangepast aan deze tijd. De inzichten rondom gezonde voeding zijn voortdurend in ontwikkeling. Ons vernieuwde voedingsbeleid is grotendeels gebaseerd op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. We kiezen zo veel mogelijk voor groente en fruit van het seizoen en biologische zuivel en eieren. We bieden geen vlees- of visproducten aan tijdens de lunch of tussendoortjes.

Bekijk hier onze flyer met meer informatie over ons voedingsbeleid.

Loopt mijn plek op een kinderdagverblijf automatisch door in een plek op de buitenschoolse opvang?

Nee, de plaatsing van je kind op het kinderdagverblijf stopt op de dag waarop je kind 4 jaar wordt.

Je kunt je kind via onze website inschrijven voor de buitenschoolse opvang vanaf het moment dat je kind 3 jaar is en je (voorlopige) schoolkeuze bekend is. Deze schoolkeuze is belangrijk omdat elke school is gekoppeld aan een van onze vestigingen voor buitenschoolse opvang.

 

Kan ik mijn opvangdagen ruilen?

Het ruilen of aanvragen van extra dagen is een service die we aanbieden wanneer het kan. Vanwege de krapte in de bezetting van medewerkers is dit voorlopig niet mogelijk op het kinderdagverblijf.

Op welke plek staat mijn kind op de inschrijflijst?

Het woord 'inschrijflijst' wekt de indruk dat mensen, net als bij de bakker, in volgorde van binnenkomst geholpen worden. Jammer genoeg kan kinderopvang niet op die manier gepland worden. Er spelen allerlei factoren een rol. Denk aan wet- en regelgeving, maatschappelijke indicatie, leeftijdsindeling van de groep, de beschikbare dagen en of het een broertje of zusje is. De datum van inschrijving zegt dus niet zoveel over de wachtperiode. 

Op sommige vestigingen is direct plek voor jouw kind. Dit komt omdat er soms een plaats vrijkomt, waar nog geen aanvraag voor staat. Of we opvang kunnen bieden hangt namelijk af van de leeftijd van je kind en dagen waarop je op zoek bent naar opvang.

Mocht de situatie zich voordoen dat je niet meer ingeschreven wilt staan, dan horen we dat natuurlijk graag.

Hoe gaat het wennen op het kinderdagverblijf?

Tijdens het kennismakingsgesprek bekijken wij samen met je wat de beste manier voor je kind is om zich op de opvang thuis te voelen.

Op het kinderdagverblijf komt je kind de eerste paar dagen wennen. Het aantal uren bouwen we geleidelijk op, vanaf de startdatum van de overeenkomst. Je kunt dus niet direct volledig gebruikmaken van de opvangdag(en). Houd er ook rekening mee dat je tijdens de wendagen beschikbaar moet blijven voor je kind.

Hoe kan ik mijn kind thuis al voorbereiden op het kinderdagverblijf?

Voor baby's is de overgang van thuis naar de opvang best groot. Je baby moet wennen aan andere verzorgers, nieuwe geluiden, en een ander bedje. Samen met jou willen we ervoor zorgen dat je baby zich snel op zijn gemak voelt bij ons. In deze folder lees je hoe jij je baby thuis alvast kunt helpen om de overgang naar de opvang makkelijker te maken. 

Welke factoren spelen een rol bij plaatsing?

Natuurlijk willen wij het liefst alle kinderen meteen een passende plaats bieden. In de praktijk lukt dat niet altijd. Daar zijn verschillende redenen voor. We hebben bijvoorbeeld te maken met wet- en regelgeving, maatschappelijke indicatie, leeftijdsindeling van de groep, de beschikbare dagen en/of opzeggingen. Soms zijn bepaalde vestigingen of bepaalde dagen erg populair, waardoor we niet direct aan alle aanvragen kunnen voldoen. 

Kan ik een rondleiding krijgen op het kinderdagverblijf?

Ja, als er op de gewenste vestiging een plaats beschikbaar is of komt, kunnen we een vrijblijvende rondleiding voor je inplannen. Je hoort dan meer over onze opvang en krijgt een goede indruk van de binnen- en buitenruimtes. Bel voor een afspraak met onze klantadviseurs via 035 683 44 99. 

Buitenschoolse opvang

Kan ik een rondleiding krijgen op de bso?

Ja, je bent van harte welkom om langs te komen. Tijdens een rondleiding hoor je meer over onze opvang en krijg je een goede indruk van de binnen- en buitenruimtes. Bel voor een afspraak rechtstreeks met de bso-vestiging. 

Wanneer hoor ik of er plek is voor mijn kind?

Zodra wij een plaats hebben voor je kind, laten we je dat meteen weten. Voor de bso streven we ernaar je uiterlijk zes maanden voor de gevraagde opvangdatum te informeren. Hoor je niets, dan betekent dat dat we (nog) geen plaats hebben.

Wat is het voedingsbeleid?

We ontwikkelen doorlopend onze pedagogische kwaliteit en hebben daarom in 2020 ons pedagogisch beleid herzien. Als logisch gevolg hebben wij ook ons voedingsbeleid aangepast aan deze tijd. De inzichten rondom gezonde voeding zijn voortdurend in ontwikkeling. Ons vernieuwde voedingsbeleid is grotendeels gebaseerd op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. We kiezen zo veel mogelijk voor groente en fruit van het seizoen en biologische zuivel en eieren. We bieden geen vlees- of visproducten aan tijdens de lunch of tussendoortjes.

Bekijk hier onze flyer met meer informatie over ons voedingsbeleid.

Wanneer kan ik mijn kind inschrijven voor buitenschoolse opvang?

Je kunt je kind aanmelden voor de buitenschoolse opvang vanaf het moment dat je kind 3 jaar is en je (voorlopige) schoolkeuze bekend is.

Deze schoolkeuze is belangrijk omdat elke school is gekoppeld aan een van onze vestigingen voor buitenschoolse opvang. Wanneer je schoolkeuze wijzigt (of je gewenste opvangdagen), dan horen we dat graag zo snel mogelijk. De datum waarop je de wijziging doorgeeft, wordt dan je nieuwe inschrijfdatum. 

Op welke plek staat mijn kind op de inschrijflijst?

Het woord 'inschrijflijst' wekt de indruk dat mensen, net als bij de bakker, in volgorde van binnenkomst geholpen worden. Jammer genoeg kan kinderopvang niet op die manier gepland worden. Er spelen allerlei factoren een rol. Denk aan wet- en regelgeving, maatschappelijke indicatie, leeftijdsindeling van de groep, de beschikbare dagen en of het een broertje of zusje is. De datum van inschrijving zegt dus niet zoveel over de wachtperiode. 

Op sommige vestigingen is direct plek voor jouw kind. Dit komt omdat er soms een plaats vrijkomt, waar nog geen aanvraag voor staat. Of we opvang kunnen bieden hangt namelijk af van de leeftijd van je kind en dagen waarop je op zoek bent naar opvang.

Mocht de situatie zich voordoen dat je niet meer ingeschreven wilt staan, dan horen we dat natuurlijk graag.

Wat zijn vrij besteedbare dagen en wanneer kan ik deze gebruiken?

Als je gebruikmaakt van onze buitenschoolse opvang krijg je ieder kalenderjaar een aantal vrij besteedbare dagen. Deze dag(en) kun je inzetten voor opvang tijdens vakanties en studiedagen (mits er plaats is). Bij uitzondering, en alleen als de personele en kindbezetting het toelaten, kun je de vrij besteedbare dagen als extra dag tijdens schoolweken inzetten. Je vraagt de dagen aan via het ouderportaal.

 

 

Mag mijn kind een extra middag komen?

Het ruilen of aanvragen van extra dagen is een service die we aanbieden wanneer het kan. Je kind mag een extra middag naar de buitenschoolse opvang komen, mits de groepsgrootte en de personele bezetting het toelaten.

Je vraagt de extra middag aan via het ouderportaal. Deze middag wordt van het vrij besteedbare tegoed aan vakantie- en studiedagen afgetrokken en dus niet gefactureerd. Als je geen tegoed meer hebt openstaan, dan wordt deze extra dag wél gefactureerd. Zie onze tarieven voor de uurprijs die we je hiervoor berekenen.

Hoe gaan het wennen op de bso?

Tijdens het kennismakingsgesprek bekijken wij samen met je wat de beste manier voor je kind is om zich op de opvang thuis te voelen. Op de buitenschoolse opvang komt een kind minimaal één keer wennen. Houd er wel rekening mee dat je tijdens de wendagen beschikbaar moet blijven voor je kind.

Kan ik mijn opvangdagen ruilen?

Het ruilen of aanvragen van extra dagen is een extra service die we aanbieden wanneer het kan.

Vanwege de krapte in de bezetting van medewerkers is dit voorlopig niet mogelijk op het kinderdagverblijf. Op de bso hebben we iets meer speelruimte in de bezetting, daar kan ruilen in overleg.

Peuterspeelzaal

Wat is jullie voedingsbeleid?

We ontwikkelen doorlopend onze pedagogische kwaliteit en hebben daarom in 2020 ons pedagogisch beleid herzien. Als logisch gevolg hebben wij ook ons voedingsbeleid aangepast aan deze tijd. De inzichten rondom gezonde voeding zijn voortdurend in ontwikkeling. Ons vernieuwde voedingsbeleid is grotendeels gebaseerd op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. We kiezen zo veel mogelijk voor groente en fruit van het seizoen en biologische zuivel en eieren. We bieden geen vlees- of visproducten aan tijdens de lunch of tussendoortjes.

Bekijk hier onze flyer met meer informatie over ons voedingsbeleid.

Kan ik een rondleiding krijgen op de peuterspeelzaal?

Ja, je bent van harte welkom om langs te komen. Tijdens een rondleiding hoor je meer over onze opvang en krijg je een goede indruk van de binnen- en buitenruimtes. Bel voor een afspraak rechtstreeks met de peuterspeelzaal. 

Wanneer hoor ik of er plek is voor mijn kind?

Zodra wij een plaats hebben voor je kind, laten we je dat meteen weten. Voor de peuterspeelzaal streven we ernaar je uiterlijk drie maanden voor de gevraagde opvangdatum te informeren. Hoor je niets, dan betekent dat dat we (nog) geen plaats hebben.

Wat is een VE-indicatie?

Sommige kinderen komen in aanmerking voor een zogenaamde VE-indicatie van het consultatiebureau. Bijvoorbeeld kinderen die thuis geen Nederlands spreken. Ook kinderen van wie bijvoorbeeld het consultatiebureau denkt dat het kind door ziekte, slechthorendheid of speciale omstandigheden thuis een taalachterstand ontwikkelt of zou kunnen ontwikkelen.

Als je kind een VE-indicatie heeft gekregen van het consultatiebureau, heeft het recht op 4 dagdelen peuteropvang. Je betaalt voor de 2 extra dagdelen geen extra ouderbijdrage. Peuters die geen VE-indicatie hebben komen twee dagdelen per week.

Hoe gaat het wennen op de peuterspeelzaal?

Tijdens het kennismakingsgesprek bekijken wij samen met je wat de beste manier voor je kind is om zich op de opvang thuis te voelen.

Op de peuterspeelzaal komt een kind minimaal één keer wennen. Houd er wel rekening mee dat je tijdens de wendagen beschikbaar moet blijven voor je kind.

Op welke plek staat mijn kind op de inschrijflijst?

Het woord 'inschrijflijst' wekt de indruk dat mensen, net als bij de bakker, in volgorde van binnenkomst geholpen worden. Jammer genoeg kan kinderopvang niet op die manier gepland worden. Er spelen allerlei factoren een rol. Denk aan wet- en regelgeving, maatschappelijke indicatie, leeftijdsindeling van de groep, de beschikbare dagen en of het een broertje of zusje is. De datum van inschrijving zegt dus niet zoveel over de wachtperiode. 

Op sommige vestigingen is direct plek voor jouw kind. Dit komt omdat er soms een plaats vrijkomt, waar nog geen aanvraag voor staat. Of we opvang kunnen bieden hangt namelijk af van de leeftijd van je kind en dagen waarop je op zoek bent naar opvang.

Mocht de situatie zich voordoen dat je niet meer ingeschreven wilt staan, dan horen we dat natuurlijk graag.

Wat zijn de vakanties en sluitingsdagen van de peuterspeelzalen in 2024?

Onze peuterspeelzalen zijn op nationale feestdagen en in de schoolvakanties gesloten. 

  • Kerstvakantie, maandag 25 december 2023 t/m vrijdag 5 januari 2024
  • Voorjaarsvakantie, maandag 19 februari t/m vrijdag 23 februari 
  • Tweede paasdag, maandag 1 april
  • Meivakantie, maandag 22 april t/m vrijdag 3 mei
  • Hemelvaartsdag, donderdag 9 mei
  • Tweede pinksterdag, maandag 20 mei
  • Zomervakantie, maandag 22 juli t/m vrijdag 30 augustus
  • Herfstvakantie, maandag 28 oktober t/m vrijdag 1 november
  • Kerstvakantie, maandag 23 december 2024 t/m vrijdag 3 januari 2025.

Peuterspeelzaal Montessori-Zuid is ook op Goede Vrijdag, vrijdag 29 maart, en de dag na Hemelvaartsdag, vrijdag 10 mei, gesloten. De peuterspeelzaal is extra geopend op woensdag 27 maart en 8 mei.

Wanneer kan ik mijn kind inschrijven voor de peuterspeelzaal?

Je kunt je kind inschrijven voor peuteropvang vanaf de eerste verjaardag van je kind.

Hebben jullie een Engelstalige peuterspeelzaal?

Bink heeft één Engelstalige peuterspeelzaal: International Playgroup in Hilversum. Deze speelzaal is gevestigd op het terrein van IPS Hilversum. Hier wordt niet gewerkt met VE.

Mag mijn kind één dagdeel op de peuterspeelzaal komen?

Nee, op onze peuterspeelzalen zien wij kinderen (minimaal) twee dagdelen per week. Als je kind een VE-plaats heeft, dan heeft hij of zij recht op vier dagdelen peuteropvang. Dit kan alleen als er plaats vrij is. Aan het derde en vierde dagdeel zijn geen kosten verbonden.

Krijg ik een bijdrage in de kosten van de peuteropvang?

Ja, alle peuterspeelzalen van Bink vallen onder de Wet kinderopvang. Dit betekent dat je in aanmerking kunt komen voor kinderopvangtoeslag of subsidie van de gemeente. Dit hangt af van je persoonlijke situatie.

Voor ouders met een kind op onze Engelstalige peuterspeelzaal, International Playgroup, geldt een andere regeling. Heb je hulp nodig bij het aanvragen van de kinderopvangtoeslag of de subsidie? Onze medewerkers helpen je graag.