Kinderen beginnen rond hun tweede levensjaar steeds meer te praten en een eigen wil en persoonlijkheid te ontwikkelen. Waren ze voorheen nog heel afhankelijk van jou als ouder, willen ze nu het liefst alles “zelluf doen”. Na maanden van nadoen en na-apen, wilt je kind nu graag zelf ontdekken en vooral veel uitproberen.
Ondanks dat we ons er misschien ongemakkelijk bij voelen als ze boos op de grond gaan liggen, kunnen we eigenlijk best heel trots zijn op die momenten. Het laat zien dat kinderen goed ontwikkelen en voor zichzelf opkomen. Peuterpubers, zoals ze vaak genoemd worden, leren met hun eigen emoties en de emoties van de ander om te gaan. Ze leren samen te spelen, samen te werken, rekening te houden met elkaar en voor zichzelf op te komen.
Als kinderen onderling spelen, oefenen ze ook met hun emoties. Is het je al eens opgevallen dat kinderen in deze leeftijd vaak voor rollenspellen kiezen? Het is een uitgelezen moment om deze vaardigheden ook onbewust te oefenen. Zo spelen ze bijvoorbeeld “vadertje en moedertje” in de poppenhoek of spelen ze een verhaaltje na met hun knuffels in bed.
Op het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal kinderen de hele dag met allerlei ontwikkelgebieden. Waaronder de emotionele ontwikkeling. Een mooi voorbeeld is wanneer een kind zijn eigen jas aan wilt trekken. Als het niet lukt, kan dit voor boosheid en verdriet zorgen. De emoties mogen er zijn, daar leert je kind juist van. We benoemen de emoties en helpen je kind om woorden te geven aan of om te gaan met zijn of haar emoties. Een goede sociaalemotionele ontwikkeling draagt vervolgens weer bij aan een positief zelfbeeld en aan zelfvertrouwen.
We besteden veel aandacht aan de sociaalemotionele ontwikkeling tijdens het uitvoeren van de (dagelijkse) activiteiten. Dit doen we door veel verdiepende vragen te stellen. Zo wordt er tijdens het planten en verzorgen van plantjes in de moestuin gesproken over de natuur. Waarom moeten we goed voor de natuur zorgen? Hoe zorgen we goed voor de natuur? Wat heeft een plantje (van ons) nodig om te groeien?
Ook tijdens het voorlezen op de groep wordt er soms heel bewust voor gekozen om een boek te lezen over emoties. Een voorbeeld van een boek die wij gebruiken is De kleur van emoties van Anna Llenas.
Een ander voorbeeld is wanneer kinderen tijdens de lunch allebei hetzelfde bordje willen. De pedagogisch medewerker helpt de kinderen om samen tot een oplossing te komen die voor hen beiden goed voelt.
Ook als we onze knuffels naar de knuffeldokter brengen en pleisters op zijn wondjes plakken, praten we over wat er gebeurd kan zijn. Hoe zou de knuffel zich voelen? Wat kunnen we nu voor de knuffel doen?
Kortom, een goede sociaal emotionele ontwikkeling draagt bij aan een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen. Kinderen leren voor zichzelf op te komen en om eigen keuzes te maken. Tegelijkertijd leren ze ook om zich in de ander te verplaatsen, samen te werken en goed te communiceren. Dat alles is nodig om waardevolle relaties aan te gaan.
Ben je benieuwd naar hoe we nog meer de sociaalemotionele ontwikkeling stimuleren met Spelend Ontwikkelen? Buurtsportcoach Femke legt je in onderstaande video graag iets uit over de sociaalemotionele ontwikkeling bij jonge kinderen.