Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bewegend leren een positief effect kan hebben op taakgerichtheid en schoolprestaties. Met name reken- en spellingsvaardigheden kunnen verbeteren door actief bezig te zijn met je lichaam. De beweging heeft invloed op hoe goed verbindingen in je hersenen worden gelegd. De energielevels van kinderen kunnen dus directe invloed hebben op de ontwikkeling van hun hersenen en wellicht hun verdere ontwikkeling. Dit is nog altijd een vaak onderzocht gebied binnen de sport en pedagogiek.
Naast dat bewegen dus je ontwikkeling stimuleert, draagt voldoende bewegen bij aan een gezond gewicht. Bewegen geeft iedereen, dus ook kinderen, nieuwe energie en meer plezier. Dus ook meer energie en plezier in het leren. Het kan een strategie zijn om samen met je kind bewegen in te zetten om hem of haar aan het leren te krijgen. Dan groei je samen met plezier!
Op de opvang ligt de nadruk op kindontwikkeling door middel van spelen en bewegen. We willen de kinderen een warme, veilige en uitdagende plek bieden waar ze graag naar toe gaan. We geven ze graag het gevoel van thuiskomen. We willen dat de kinderen vrijheid ervaren op de vestiging. De ontwikkeling van kinderen staat nooit stil. We laten de kinderen daarom zoveel mogelijk zelf doen en uitproberen en stellen hen veel verdiepende vragen. Zo proberen ook wij dagelijks bewegen met leren te combineren.
Je kan beweging toevoegen aan de stof die geleerd moet worden. Het leukste is dat om een sport of type beweging te gebruiken die aansluit op de voorkeur van het kind. Een voorbeeld is; kinderen laten joggen op hun plaats tijdens het vragen van verschillende rekensommen en ze antwoord laten geven in sprongen. Dus als je vraagt: “wat is 2 x 3?”, maakt het kind zes sprongen. Bij taal kan je de kinderen een woord laten spellen en ze bij elke letter een sprong laten maken. Houdt je kind heel erg van voetbal? Laat hem of haar overschieten tijdens het spellen van een woord. Wil je een voorbeeld? Buurtsportcoach Femke laat in deze video zien hoe zij dit doet voor jonge kinderen.
Door leerelementen aan beweegspellen toe te voegen, blijft het geleerde beter hangen. Beweegspellen dragen bijvoorbeeld altijd bij aan de motoriek, maar je kan er ook een cognitief leerelement aan toevoegen waardoor de cognitieve ontwikkeling gestimuleerd wordt.
Zo kan je een hinkelbaan maken, maar dan met rekensommen. Of een waar-niet waar race met vragen over aardrijkskunde, biologie, geschiedenis of grappige weetjes en feitjes.
Voor de jongere kinderen kan je juist denken aan een spel met gekleurde hoepels, kinderen mogen door de (buiten) ruimte rennen op zoek naar spullen met dezelfde kleuren en deze in de hoepels leggen of gekleurde ballen in de juiste wasmand gooien. Ook kan je verstoppertje spelen met dierengeluiden. Of denk eens aan schipper mag ik overvaren, maar dan met dieren!
Voor meer ideeën en een beter beeld over verschillende manieren van bewegend leren kan je de Instagrampagina of de Facebookpagina van de Buurtsportcoaches van Hilversum bezoeken. Zij posten vanaf maandag 6 april allerlei leuke tips om al bewegend te leren en ontwikkelen. Ook hebben we allerlei ideeën voor activiteiten op onze BinkTube.
Of organiseer een getallenspeurtocht! Ga via deze link naar de getallen speurtocht. Of kijk ook eens op de website van Jantje Beton: Ga naar de website van Jantje Beton Speelbeweging.