Spelen is de hoogste vorm van onderzoek

03aug

pedagogiek

Spelen is de hoogste vorm van onderzoek

Spelen hoort bij kinderen en kinderen spelen omdat ze er plezier in hebben. Het belang van spelen is zelfs zó groot dat in het Verdrag inzake de rechten van het kind van de Verenigde Naties het recht op spelen is vastgelegd in artikel 31! Maar wanneer is iets spelen? En waarom is spelen zo belangrijk voor kinderen? We nemen je mee in deze blog.

Wanneer is iets spel?

Spelen hoort bij de ontwikkeling van kinderen. Maar wanneer is iets dan spel? Midden in een modderpoel springen en kijken wat er gebeurt? Vadertje en moedertje spelen? Of een gezelschapsspel spelen?

We gaan uit van spelen in de ruimste zin van het woord. Een spelend kind kiest wat het wilt doen, ervaart plezier daarbij, gaat op onderzoek, doet ontdekkingen en gaat helemaal op in het spel. Kinderen hebben een natuurlijke nieuwsgierigheid en een innerlijke drijfveer om te leren en te ontdekken en dat doen ze door middel van spelen.

Bij Bink hechten we waarde aan het spelen van kinderen, want dat hoort bij kinderen. Zo werken we ook met de methodiek Spelend Ontwikkelen. Daar waar de aandacht van een kind naar toe gaat, daar ligt de interesse en staat het open om iets te ervaren en leren. Een van de belangrijkste vaardigheden van een pedagogisch medewerker is het spel observeren en daarna aan te sluiten op het aanwezige spel. We kijken hoe spel van kinderen zich ontwikkelt en proberen het te verdiepen en te verrijken. Kinderen ervaren daarom nog meer plezier en ontwikkelen zich tegelijkertijd.

Het komt ook wel eens voor dat kinderen iets willen spelen, maar dat het spel op dát moment niet mogelijk is. Dan zeggen we dit tegen het kind en gaan we samen op zoek naar wat wel kan.

Samen spelen en ontwikkelen

Door naar het spel van kinderen te kijken, kunnen we hun spel herkennen. Soms kunnen kinderen zelf ontdekken en blijven spelen. Zo leren ze nieuwe vaardigheden. Andere keren sluiten we actief aan op het al bestaande spel. Zo verrijken we waar nodig het spel waardoor kinderen weer nieuwe ontdekkingen doet.

Baby

Wanneer we goed kijken naar baby’s, zien we de kleine stappen in hun ontwikkeling. Op het moment dat we zien dat een baby de hand kan draaien, bieden we materiaal of speelgoed aan dat er anders uit ziet als het van een andere kant wordt bekeken. Dat maakt het spel voor de baby interessanter. De baby kan weer nieuwe ontdekkingen doen!

Peuter

Een spel zoals wij volwassenen hadden bedacht, kan heel anders zijn dan wat een kind in gedachte heeft. Wanneer de pedagogisch medewerker bijvoorbeeld samen met het kind de kaarten voor memory uit de doos haalt en de kaarten om wil draaien, kan het spel van het kind soms al zijn begonnen. Het kind stapelt misschien de kaarten op elkaar, legt ze op kleur bij elkaar leggen of benoemt wat het op de kaarten ziet. Het kind heeft een andere intentie dan de pedagogisch medewerker. Wanneer we dit zien, schakelen onze pedagogisch medewerkers bij en spelen mee met het kind. Meegaan in het spel van het kind levert een gezellig en leerzaam moment op.

Kind

Bij Bink zorgen we voor een gevarieerd aanbod in speelgoed en materialen passend bij de verschillende ontwikkelingsgebieden van kinderen. We zorgen voor interessant en vernieuwend speelgoed en losse materialen. Op die manier zorgen we ervoor dat er genoeg valt te beleven. Dit geldt ook voor ons aanbod in activiteiten. Juist in de vakanties kunnen we op de bso andere activiteiten aanbieden doordat kinderen een hele dag aanwezig zijn. We maken uitstapjes en organiseren sporttoernooien. Juist dan is er nog meer tijd om te luisteren naar wat kinderen willen doen en waar zij mee willen spelen. Zo spelen we ook in op kinderparticipatie door te kijken naar wat de kinderen zouden willen doen. We proberen dan altijd om de interesse en het idee te verdiepen.