Samen spelen, samen delen

06apr

pedagogiek

Samen spelen, samen delen

Samen met anderen spelen en ontdekken draagt bij aan de ontwikkeling van je kind. De groep op school en op de kinderopvang is daarvoor een goede, veilige plek. Voor jezelf opkomen, samen dingen delen, een eigen mening hebben, je eigen emoties herkennen en ook snappen hoe een ander zich voelt: door contact oefent je kind met dit soort uitdagingen. Vaak zijn dit dezelfde uitdagingen die wij als volwassenen tegenkomen. Het heeft alles te maken met weerbaarheid en sociale vaardigheden. Wat dat precies is en waarom het belangrijk is, lees je in deze blog.

Groeien door de groep

De groep op school en de kinderopvang bieden allebei een veilige omgeving voor je kind om te ontdekken en te ontwikkelen. De kinderen op de groep zijn ongeveer even oud, maar iedereen is anders. Kinderen hebben verschillende achtergronden, eigen gewoonten, hebben eigen favoriete boekjes of zijn gewend om anders te spelen. Ondanks deze verschillen maakt je kind contact. In deze contacten leert je kind welke reacties andere kinderen en volwassenen geven op wat het zelf doet of zegt. Zo leert je kind samenwerken of overleggen, zijn of haar eigen kracht kennen, omgaan met wat minder goed gaat en bouwt hij of zij zelfvertrouwen op.

Onze wereld in het klein

Daarbij zijn er ook altijd uitdagingen. Maar dan in het klein, binnen de leefwereld van je kind. Bijvoorbeeld hoe reageer je als een ander kind je speelgoed afpakt? Dit soort kleine uitdagingen lijken soms op uitdagingen die we tegenkomen in de grotemensenwereld. Je zou kunnen zeggen dat de groep een eigen minimaatschappij vormt. Door het contact met andere kinderen en volwassenen binnen deze minimaatschappij, oefenen kinderen met hun sociale vaardigheden en weerbaarheid. Zo ontwikkelen kinderen respect voor zichzelf en anderen. Dat door deze minimaatschappij kinderen respect ontwikkelen, is één van de redenen waarom we het zo belangrijk vinden dat er kinderopvang beschikbaar is voor alle kinderen.

Weerbaarheid en sociale vaardigheden

Dus door samen op de groep te spelen en ontdekken in een veilige en geborgen omgeving leggen kinderen contact. In die contacten en de uitdagingen die ontstaan, groeien de weerbaarheid en sociale vaardigheden van je kind. Maar wat houdt dat eigenlijk in?

Als je kind weerbaar is, betekent dat dat je kind goed voor zichzelf kan opkomen, maar ook oog heeft voor een ander. Weerbaarheid is dus op een passende manier met jezelf omgaan, door voor jezelf op te komen zonder dat het een ander schaadt. Door kleine uitdagingen oefenen kinderen met hun weerbaarheid. Hoe los je problemen op? Hoe ben je sterk, maar ben je ook lief voor een ander? Zelfvertrouwen speelt hierin ook een grote rol. Een kind dat weerbaar is heeft een goed gevoel van eigenwaarde.

Hand-in-hand met weerbaarheid gaan sociale vaardigheden. In een groep liggen veel kansen om hiermee te oefenen. Je kind heeft sociale vaardigheden nodig om op een positieve manier met andere kinderen en volwassenen om te gaan. Voorbeelden van sociale vaardigheden zijn inleven in anderen, overleggen, oplossen van problemen, je eigen gedrag zien en snappen, omgaan met emoties en respecteren van regels. Stuk voor stuk vaardigheden die je in een groep leert, maar waardoor je in een groep ook met respect met jezelf en anderen kunt omgaan.

Levi heeft mijn toren omgegooid!

Hoe zien sociale vaardigheden en weerbaarheid eruit in de praktijk? Een goed voorbeeld is het contact tussen kinderen tijdens het bouwen van blokkentorens. Zo gooien dreumesen regelmatig elkaars toren om. Op de groep op de opvang letten de medewerkers altijd op de kinderen bij zo’n interactie. Hoe reageren ze op elkaar? Met het kind dat de toren omgooide, geven we woorden aan de emotie en benoemen we de reacties. Met het andere kind geven we ook woorden aan de emotie en benoemen we wat je kunt doen als iemand iets doet wat jij niet leuk vindt. Hoe kom je dan voor jezelf op? En hoe doe je dat zonder dat je de ander kwetst? Zo oefenen we in de praktijk met conflicten, eigen gedrag, emoties en het inleven in de ander.

Samen staan we sterker

Sociale vaardigheden en weerbaarheid zijn dus niet los te zien van elkaar. Ze versterken elkaar. Weerbare, sociaal vaardige kinderen snappen hun eigen gevoel en kunnen ook nadenken over de gevoelens van anderen. Weerbaarheid werkt ook preventief: het zorgt op lange termijn voor een lagere kans om buiten de groep te vallen en daarom te pesten of gepest te worden. Kortom, door op de groep te zijn oefent je kind met weerbaarheid en sociale vaardigheden. Als je kind daar nu veel mee oefent, draagt hij of zij later bij aan een sterke samenleving met weerbare en sociaal vaardige mensen.

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe het gaat met de weerbaarheid en sociale vaardigheden van jouw kind? Je kunt jouw vragen stellen bij de mentor van je kind op de groep. We helpen je graag!