Risico of leerervaring?

16jun

pedagogiek

Risico of leerervaring?

Risicovol spel heeft volop de aandacht in de kinderopvang, ook bij ons. Maar wat is risicovol spel eigenlijk? Denk aan alle spannende, uitdagende en avontuurlijke vormen van spelen waarbij een risico bestaat op een kleine fysieke verwonding. Zoals zelf de trap op kruipen, hard schommelen of een stokkengevecht houden. Risicovol spelen is iets wat kinderen van nature doen en waar ze veel van leren. Kinderen vinden het leuk om op ontdekking te gaan en grenzen te verkennen.

Ik mag er zijn

‘Ik mag er zijn’ is één van de uitgangspunten in ons pedagogisch beleid. Dit betekent dat we uitgaan van de eigen kracht van ieder kind en goed kijken óf en zo ja, welke ondersteuning een kind nodig heeft. We geven kinderen vrijheid en het vertrouwen om zelf keuzes te maken, fouten te maken en aanvaardbare risico’s te nemen.

Ons doel is om kinderen te begeleiden bij het opgroeien tot zelfstandige, sociale en veerkrachtige mensen. Door alle risico’s uit te sluiten doen we kinderen eigenlijk tekort, want zelf risico’s leren inschatten is belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Leerervaring

Risicovol spelen klinkt misschien eng of gevaarlijk, maar het is juist ontzettend goed voor de ontwikkeling van kinderen. Wist je dat je letsel op de lange termijn kunt voorkomen door kinderen op jonge leeftijd risico’s te laten nemen?

Als kinderen uitdagingen aan durven gaan en grenzen leren verleggen, worden ze motorisch vaardiger, zelfverzekerder en zelfredzamer. Ze leren angsten te overwinnen en ontwikkelen doorzettingsvermogen.

Bovendien leren kinderen risico’s beter inschatten als ze zelf een oplossing voor een uitdaging verzinnen. Door zelf van fouten te leren, zal een kind in de toekomst minder snel dezelfde fout maken.

En als een poging wél slaagt, geeft dit een enorme boost aan het zelfvertrouwen van een kind.

Vormen van risicovol spel

Risicovol spelen kan op verschillende manieren. De allerkleinsten ervaren spanning door te kijken naar andere kinderen die een kampvuur aansteken of balanceren op boomstam. Dit noem je plaatsvervangend risico. Zo leren kinderen om te gaan met een bepaalde uitdaging zonder hierbij zelf in gevaar te komen.

Oudere kinderen willen graag zelf spannende dingen doen, zoals spelen met gevaarlijke voorwerpen. Kinderen vinden het leuk om zelf te knippen met een scherpe schaar, te koken of te werken met gereedschap zoals een hamer of zaag. Het is verstandig om kinderen hierin te begeleiden, dan dat ze dit stiekem uitvogelen.

Trek- en duwspelletjes, spelen op hoogte, uit het zicht van ouders of op gevaarlijke plekken zijn ook vormen van risicovol spel.

Op de website van veiligheid.nl lees je alles over verschillende vormen van risicovol spel en hoe je je kind hier het beste in kunt begeleiden.

Dus laat je kind lekker stoeien, botsen, hoog klimmen en hard rennen. Als daar een keer een flinke bult of schaafwond van komt, is dat juist een mooie leerervaring!