De ontdekkingsreis van je baby

05mar

pedagogiek

De ontdekkingsreis van je baby

Je baby is vanaf dag één op een ontdekkingsreis. Baby’s leren met elk stapje dat ze zetten iets nieuws bij en daarmee ontwikkelen de hersenen.

Hoe de hersenontwikkeling werkt, daar schreven we eerder al een blog over. We gingen toen in op de theoretische kennis die we hebben over hersenontwikkeling. Bijvoorbeeld over het versterken of verzwakken van hersenverbindingen. In deze blog willen we je meer vertellen over hoe we deze kennis gebruiken om baby’s te stimuleren in ontwikkeling en groei. Lees je mee?

Hersenverbindingen

Hoe het werkt met hersenontwikkeling en -verbindingen? Hersenverbindingen worden al vroeg aangelegd, zelfs al voor de geboorte. Hoe meer een hersenverbinding wordt geactiveerd, hoe sterker deze verbinding wordt. Oefening baart dus letterlijk kunst! Verbindingen die worden gestimuleerd door ervaringen blijven bestaan, niet gebruikte verbindingen verdwijnen weer. Een vaak gebruikte verbinding is sneller en sterker. Zo ontwikkelen baby’s en leren ze de wereld kennen.

Prikkels op de babygroep

Met deze kennis over de hersenontwikkeling bij baby’s, spelen we op de groepen gericht in  op de vroege ontwikkeling. De hersenen hebben namelijk prikkels van buitenaf nodig om hersenverbindingen te activeren. Een prikkel is iets wat kinderen met hun zintuigen ervaren. Daarom vinden wij het belangrijk om de omgeving voor baby’s op de groep met stimulerende prikkels te voorzien. Met deze prikkels dagen we je baby uit om verder te groeien en ontwikkelen.

Een concreet voorbeeld hierbij is de ondergrond waar baby’s op liggen. Door een harde ondergrond kunnen ze makkelijker bewegen. Wanneer baby’s meer ruimte hebben om te bewegen, kunnen ze hun omgeving beter verkennen en dus meer prikkels tegenkomen. We zorgen ook voor ruimte om te kruipen en om de eerste stappen te kunnen zetten. Baby’s doen zo weer nieuwe ontdekkingen. De wereld wordt letterlijk stap voor stap groter.

Uitdaging en rust

We werken met een dagritme waarin activiteit en rust elkaar afwisselen. We herhalen activiteiten waardoor hersenverbindingen steviger worden en blijven bestaan. Vergelijk dit maar eens met een pad door een grasveld. Wanneer keer op keer op hetzelfde stuk gras heen en weer wordt gelopen, ontstaat een blijvend pad. Zo doen we dat ook met activiteiten. We laten prikkels of activiteiten zo terugkomen dat kinderen ermee vertrouwd raken.

Daarin is het belangrijk om de balans te bewaren tussen uitdagende prikkels en rust. Dit doen we bijvoorbeeld door te zorgen voor een plek om rustig te spelen en ontdekkingen te doen. Deze plek bevindt zich uit de buurt van een looproute. Zo blijft de betrokkenheid van baby’s bij hun spel hoog. En aan de andere kant bewaren we de rust op de groep door geen radio aan te hebben staan en voor warme sfeer en verlichting te zorgen. Door deze balans kunnen baby’s hun volle aandacht richten op hun eigen spel.

Aansluiten op de belevingswereld

Doordat baby’s op de groep zelf kunnen spelen en ontdekken binnen een veilige omgeving doen ze verschillende ervaringen op. We stimuleren dit graag. We blijven zo dicht mogelijk bij de belevingswereld van de baby’s. Dit doen we door samen te spelen: we spelen mee, doen voor en geven woorden aan het spel dat baby’s spelen. Zo zorgen we dat je baby verschillende ervaringen opdoet. Om dit nog verder te stimuleren zorgen we voor voldoende keuzemogelijkheden. We halen uitdagend materiaal uit de speelgoedbakken en leggen dit uitnodigend op de grond. Kinderen kunnen daardoor zelf kiezen waarmee ze gaan spelen en hierdoor uitgedaagd worden.

Zo dragen we op de groep bij aan de ontwikkeling van de hersenen en daardoor aan de eerste stapjes in de ontdekkingsreis van je kind. Zodat je kind kan groeien en vooral veel ontdekken.

Hoe werkt dat op onze vestiging?

Heb je een vraag over hoe we op de vestiging van jouw kind omgaan met de kindontwikkeling? Je kunt altijd terecht bij de pedagogisch medewerker op de groep van jouw kind.

Tip: webinar hersenontwikkeling

Op woensdag 10 maart om 20.30 uur deelt professor Erik Scherder samen met Jantje Beton een uur lang zijn kennis over het effect van spelen en bewegen op onze hersenen. Waarom is het zo belangrijk dat kinderen spelen? Wat doet spelen met hun hersenen?

Professor Scherder (1951) is hoogleraar neuropsychologie en verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en ambassadeur van Jantje Beton. Je kunt je aanmelden, voor 8 maart, via deze link.

Cookies: Onze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.

AccepterenWeigeren