Terug naar school: Ontspannen, ontladen en verwerken

02sep

pedagogiek

Terug naar school: Ontspannen, ontladen en verwerken

​​​​​​​“Ik heb de ‘r’ geleerd!”, “We hebben vissen in de klas!”, “Mijn juf zit op kickboksen en ze is heel lief!” Afgelopen week werd ik bedolven onder de enthousiaste verhalen van mijn dochters die dit jaar in groep 3 en 5 beginnen.

Een nieuwe start

Een nieuw schooljaar is altijd leuk en spannend. Na zes weken geen school opnieuw in het ritme komen en al je klasgenootjes weer zien. Tegelijkertijd weer allemaal nieuwe dingen leren en een nieuwe juf of meester leren kennen... Dat is best spannend! In deze tijd krijgen relaties in de klas opnieuw vorm. Wat waren de regels en afspraken ook alweer? Kortom: veel indrukken die snel op je kind kunnen afkomen na een lange tijd in de vertrouwde omgeving thuis.

De vakantie zorgt voor gouden momenten

Tijdens de vakantie hebben kinderen veel meer tijd thuis doorgebracht. Met sommige kinderen brachten we  in de vakantietijd op de bso hele dagen met elkaar door. We kunnen dan nog intensiever optrekken met de groep en inspelen op interesses. De vakanties zijn daarom voor onze pedagogisch medewerkers gouden momenten: we brengen meer tijd met elkaar door en leren elkaar nog beter kennen. Dat verdiept de band die we met elkaar hebben.

Verwerken van nieuwe indrukken

We realiseren ons dat het na de vakantie ineens heel spannend en anders kan zijn voor je kind. Daarom zijn we extra alert of hij of zij lekker in zijn vel zit. Opnieuw naar school gaan is best vermoeiend en we zien dat terug op de groep. Dit kan zich uiten in hangerig gedrag, maar soms juist ook in heel druk gedrag. We proberen iedereen op de groep te helpen om hiermee om te gaan door te ontspannen, ontladen en verwerken.

Hoe doen we dit? We zoeken naar ieders behoefte, onder andere door hun gedrag te lezen. Wie heeft beweging nodig om te ontladen van alle nieuwe indrukken? Met die energiekelingen gaan we lekker sporten, bijvoorbeeld in de gymzaal of buiten. En wie wil gewoon even een Donald Duck of de Tina lezen op de bank of samen een spelletje doen? Wij zorgen dat we dichtbij blijven, maar wel hiervoor de ruimte geven. Zo proberen we iedereen vrij te laten om de dag te verwerken.

Ruimte voor vrij spel

We bieden na schooltijd juist ook de ruimte voor vrij spel. Het kinderbrein heeft de hele dag nieuwe indrukken opgedaan en is bezig om alles een plaatsje te geven. Tijdens het vrije spel in bijvoorbeeld de poppen- of bouwhoek hoeft er niks nieuws. Juist dan ontstaat er ruimte in hun hoofd om alles op een rijtje te zetten. Wist je dat we in deze periode heel vaak zien dat kinderen juist rollenspellen doen? De kinderen zijn dan dus bezig met informatieverwerking.

Soms nemen kinderen de vermoeidheid ook mee naar huis. Het kan zijn dat het gedrag van je kind anders is dan normaal. Misschien kun je iets met deze tip: forceer niet teveel activiteiten, maar zorg voor rust en ruimte voor het vrije spel. Zo kunnen we samen kinderen helpen om te ontspannen, te ontladen en te verwerken.

Cookies: Onze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.

AccepterenWeigeren